Marketing & Strategie

Marketing is het vakgebied dat schrijft en spreekt over de wijze van plaatsing in een markt van diensten of producten. Hiervoor moet een duidelijke strategie zijn om kans van slagen te hebben. Het opstellen hiervan wordt veelal gedaan nadat een marktonderzoek is uitgevoerd. Deze beide onderwerpen worden door de werkmaatschappijen aangeboden.

Marktonderzoek
Bij een marktonderzoek is het belangrijk om boven tafel te krijgen wie potentiële klanten zijn, wat hun wensen zijn, welke segmenten er bestaan en ook wie de belangrijkste concurrenten zijn. Deze laatste informatie helpt bij het bepalen van het unieke van de eigen onderneming. Met de marktschets die hieruit volgt, kan de moderne bedrijfseconoom vervolgens bepalen waar de eigen onderneming in de markt geplaatst moet worden.

Marktstrategie
Deze plaatsing maakt veel uit voor de prijszetting van diensten/producten en de kanalen van levering en communicatie. Het beslissen over deze zaken valt onder de afdeling Marktstrategie. Ook omvat deze strategie een heldere toekomstvisie. Welke klanten zijn er over een bepaalde tijd bereikt en hoeveel inzet is hiervoor nodig om dat te realiseren? Dit is een belangrijke vraag bij het opstellen van de marktstrategie. Daarvoor is het nodig om te weten hoe de eigen onderneming zich uniek mag noemen ten opzichte van concurrenten.

Onderwijs en meer

Werkmaatschappijen met Marketing & Strategie-gerelateerde activiteit:

ISAM (Instituut voor Sales en Account Management)
Helaas moeten wij u informeren dat de activiteiten van het Instituut voor Sales en Account Management (ISAM B.V.) per 1 juli 2018 zijn beëindigd. Aan vervanging wordt gewerkt.

EQI (Erasmus Quantitative Intelligence)
Website EQI

Advies

Voorspelmodellen

Meer